En Jaume i la Mercè, els capgrossos de les fires.
Característiques tècniques
Jaume, el boter.
Tipologia: Capgròs
Materials: figura de resina de polièster i fibra de vidre.
Any de construcció: 2002
Disseny de: Ramon Aumedes i Farré
Constructor: Taller Sarandaca
Vestit: Mar Grañena, 2007
Mercè, el cabàs de les dotze
Tipologia: Capgròs
Materials: figura de resina de polièster i fibra de vidre.
Any de construcció: 2002
Disseny de: Ramon Aumedes i Farré
Constructor: Taller Sarandaca
Vestit: Mar Grañena, 2007
Significat dels noms
Jaume, El Boter
A finals del segle XIX i principis del segle XX, tant els magatzems de vi i de licors com els boters van ser una part indestriable del paisatge industrial del Poblenou. Per aquest motiu en Jaume rep aquest sobrenom.
Totes les firmes es dedicaven a l’exportació, raó per la qual els interessava ser a prop del port i per tant, el Poblenou era el lloc adequat.
La venda de vi i dels aiguardents era molt important al Poblenou, especialment al Barri de La Plata, nom del tram del carrer del Dr. Trueta, entre el c. de Badajoz i el c. de Ciutat de Granada. L’activitat era força lucrativa. La major part de la gent provenia de la Plana de Castelló i de la província de Terol. El nom del barri ja està documentat a la revista El Eco del Taulat l’any 1872.
És en aquest barri del Poblenou on hi havia una major concentració de tallers de boters; serà per aquest motiu que el 1890 trobem una bona colla de boters entre els socis fundadors de la Cooperativa de consum La Flor de Maig, molt a prop del barri de la Plata.
Mercè, el cabàs de les dotze
L’expressió “ser un cabàs de les dotze” s’aplicava a aquell que tot i arribar tard, quan les venedores ja recollien les parades, vol del bo i millor i a bon preu ! Quants cops es deu haver donat una situació semblant al Mercat de la Unió ( que ara es diu “del Poblenou”) ?
Agafar el cabàs i anar a la plaça; potser ara sembla una cosa llunyana amb tantes grans superfícies i cadenes de supermercats, però aquesta activitat va omplir molts matins de moltes dones del Poblenou, durant molts anys.
El Mercat del Poblenou, el Mercat de la Unió, fou inaugurat l’any 1889. Es construí prop dels carrers de Marià Aguiló i del Taulat, primer nucli de població del barri. Pel que fa al seu nom, (Mercat de la Unió), ja està documentat el 1856. Hom diu que podria haver estat escollit aquest nom en record del partit de la Unió Liberal.
Sigui com sigui, aquesta figura vol evocar el record de tantes dones treballadores que amb els seus afanys de cada dia han donat vida al nostre barri.
Breu història
Els dos capgrossos van ser cedits anònimament a la Colla del Drac l’any 2007. El maig del 2007, coincidint amb la 29a edició de la Fira d’Entitats i Artesans de les Festes de Maig, se’ls va atorgar, per primer cop, el paper de dinamitzadors de la Fira i, per extensió, també de la Fira de Nadal.
Se’ls van fer els vestits d’acord amb les identitats que se’ls atorgaven. En Jaume, representa un boter i el seu vestit evoca el d’un obrer del tombant del segle XIX al XX. La Mercè representa una dona de la mateixa època que va a la plaça a comprar, d’aquí que porti sempre un cabàs.
Tècnica de construcció
Original modelat en fang. Les peces són de fibra de vidre i resina de polièster a partir dels motlles de l’original.
Les seves actuacions
Aquests capgrossos només actuen en les activitats que es fan quan hi ha fira a la Rambla, o sigui:
Les Festes de Maig: la Plantada de Figures d’Imatgeria Festiva i la Cercavila d’aniversari dels Dracs i de la Víbria.
La Fira de Nadal, a la cercavila de la Trobada de Bestiari Nadalenc.
Curiositats
El model d’aquests dos capgrossos el va crear Ramon Aumedes per encàrrec de l’Agrupació Mútua. l’Agrupació Mútua, en el seu centenari, va regalar una parella d’aquests capgrossos a cada vila capital d’una comarca de Catalunya. La figura masculina, un ancià, volia representar els socis fundadors de la l’Agrupació Mútua i la figura femenina, molt més jove, volia representar els socis actuals.
Quan, el 2007, van ser cedits a la Colla del Drac, se’ls van fer uns nous vestits i es va caracteritzar la figura femenina amb un cabàs, de manera que responguessin a les noves personalitats que els havien estat atorgades.